Tanganku akan hancur di dalam tanah, yang kekal hanya tulisanku di atas buku.....Mujurlah sesiapa yang membaca tulisan aku, doakan keselamatan aku dari azab (api neraka). ~Imam Shafie~

Jumaat, 12 Ogos 2011

Puasa...

Ramadhan tahun ni mencabar sikit, tapi sekarang dah ok. 1st Ramadhan hari tu Asyraf start puasa disebabkan sibuk dan runsing pasal masalah rumah, aku tak prepare apa2 pun nak sambut puasa. Bagus punya packing lupa lak ngan perkakas memasak gak aku packing... yelah day before mak mertua ajak tidor umah dia, tapi takut kena kunci lagi aku masih tidor kat umah tu jugak. Monday tu aku ponteng, ngan anak2 aku sekali pasal ingat nak pindah tapi, orang yang kata nak beri sewa umah tu ntah mana pegi kol2 tak dapat.SmileyCentral.com

Tapi semangat nak puasa tu ada, so kebetulan ada roti, jadi pagi tu kami bersahur makan roti je, takpe alas perut, sebenarnya aku tak kisah cuma kesian ngan adik aku, dan jugak anak aku Asyraf.

Ingatkan nak bagi Si Asyraf puasa sekerat hari jer tapi dia tak merungut lapar pun..cuma kadang2 dia mengadu haus. Ustazah pesan kalau puasa takleh makan ngan minum, so bila dia ingat pesan Ustazah dia diam jer...
Dalam kesibukan mengemas barang2 sesekali aku tengok Asyraf kot2 dia lapar, tapi dia asyik jer bermain.SmileyCentral.com

Waktu berbuka pulak Asyraf minum air banyak2 dan dia seronok sangat dapat berpuasa. Alhamdulliah...memang takde masalah nak suruh dia puasa.

Hari pertama Asyraf berjaya puasa penuh. Dan besoknya pulak, Asyraf tak bangun sahur pasal penat sangat, aku tak paksa pun sebab Asyraf ni ada jantung prob, tubuh dia pulak kecik jer, malam tadi aku tengok dia tidor, dia macam penat jer..kat opis aku kol mak mertua aku, tanya Asyraf puasa ke tak, aduh sakit tinga aku dengar mak mertua membebel..
"eeee orang kalau nak ajar anak puasa biarlah sekerat ari dulu, kesian kat dia ni, mak nak bagi dia makan dia takmau" adus...aku cuma nak tipon kot kalau Asyraf puasa suruh dia buka awal pasal pagi tadi dia tak sahur...hehehe. SmileyCentral.com

Tapi dalam takut2 Asyraf makan jugak, tapi hari ketiga dia still puasa penuh, maktok suruh makan sikit pun dia takmau...dan hari berikutnya dia dah mula sakit perut, dan cikgu bagi plastik untuk muntah. So akupun pesan kat Asyraf kalau tak larat jangan puasa sebab Asyraf kecik lagi nanti masuk darjah 1 Asyraf kena puasa penuh ngan sembahyang takleh ponteng. So sekarang ni Asyraf puasa tak makan tapi minum jer, oklah tu sebab dia dah puasa sampai tengah hari, nanti bila rumah semua dah settle nak cuba jugak bagi Asyraf puasa penuh.
Sayang anak mama......SmileyCentral.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cayalah sapa yang komen :)