Tanganku akan hancur di dalam tanah, yang kekal hanya tulisanku di atas buku.....Mujurlah sesiapa yang membaca tulisan aku, doakan keselamatan aku dari azab (api neraka). ~Imam Shafie~

Selasa, 6 Mac 2012

sayang ibu ku sayang...

Mak...Ita sayang Mak, ayat itu pernah ku luahkan buat ibu kandungku satu ketika dulu, dia hanya senyum sambil mengusap rambutku dan dan mengatakan dia juga sayangkanku...

Masih lagi teringat kali terakhir dia merenungku...sebuah renungan yang penuh makna tiada kata-kata yang diluahkan hanya airmata yang mengalir.... air mataku turut mengalir jatuh membasahi dadanya...."sakit.." perlahan suaranya kedengaran, Aku tahu deritanya dia tapi apa yang harus aku lakukan selain berdoa agar dia sembuh.. "Mak, Allah sayangkan mak sebab tu diberi mak sakit sekarang, Dia nak hapuskan segala dosa2 supaya Mak tak sakit lagi bila Mak bertemu denganNya...mak sabar ye..mak jangan merungut.." Aku tak sangka aku akan luahkan perkataan itu, mak seakan akur dengan apa yang kukatakan tadi.. kuusap kepalanya yang tiada berambut akibat Chemotherapy lalu ku cium pipinya...dia tidak merungut lagi cuma berusaha untuk bernafas...kelihatan dia terlalu letih....kubisikan ke telinganya kalimah Syahadah dan mak cuba mengikut......

Setiap hari aku berdoa memohon kepada Allah agar disembuhkan penyakit mak, tapi pagi tu..... Adik aku menelephone dan memberitahu mak dah nazak, lalu diberi aku dengar suara mak yang  tersekat2. Subuh itu...itulah buat kali pertama aku menadah tangan berdoa agar Allah hentikan derita mak, tidak lagi minta disembuhkan.... Aku redha Ya Allah, aku terima segala keputusanMu.. 

Sesampai di kampung, Mak kelihatan sihat, dia tidak bersuara tapi wajahnya menampirkan senyum. Antara kami ada seorang anak mak yang belum pernah cuci plastik najis mak.... usus besar mak rosak dan doktor dah buangkan usus tu, jadi mak tidak dapat buang air secara normal. pinggang mak ditebuk dan ada usus dikeluarkan bagi proses buang air..sebenarnya aku pun tak pasti. Tiba2 mak memanggil nama Ana dan meminta Ana membersihkannya. Ana cuba bersihkan tapi tak ada apa yang nak dibersihkan...mak dah lama tak makan, susupun mak minum melalui hidung...Aku tahu kenapa mak nak Ana bersihkan...mungkin mak nak Ana juga dapat membersihkan diri mak sebelum mak pergi..

Malam tu...aku tinggalkan sebentar mak, sebab nak hantar nenek pulang. Bila aku balik mak dah tidur...Akupun tidur sebelah mak...Pagi itu waktu nak bersahur adik ku Eyda nak beri mak minum susu tapi mak tak bangun, sebelum ni mak yang bangun dulu walaupun mak sakit... mak yang kejutkan kami untuk bersahur...walaupun mak tak boleh berpuasa mak tetap juga nak bagun untuk bersahur dengan kami. "Mak...bangun mak..." mak seperti sedang lena tidur. Aku tak tahu apa perasaan aku tika itu...yang pastinya adik2 aku semua menangis...aku tak, malah aku memarahi adik2 aku supaya jangan menangis...

Sehingga saat aku memandikan jenazah mak, aku nampak usus mak dah bertukar jadi kuning "Ya Allah... mak dah takda."...airmata aku mula mengalir cepat2 ku alihkan mukaku sambil mengesat airmata agar orang tak nampak aku menangis...........

Ku lihat ibuku dihantar ke liang lahat oleh saudara lelakiku....hati terasa sayu....... setelah semua beransur pulang aku masih disitu melihat timbunan tanah yang menutupi jasad ibu. Ibu hilang dari pandangan hanya dua batu nisan yang tinggal...ia adalah sebuah kehilangan. Kehilangan yang benar-benar menyakitkan....

Mak...., Ita rindukan mak........

Al-fatihah

 

8 ulasan:

  1. mudah mudahan ibu berada disisih Allah ya k.nita. . . . jadilah anak yang solihah yang selalu mendoakan ibu.. . . agar ibu bahagia disana amiin. . ..

    kunjungan malem ah. . .. . cari cari cmilan. . .

    BalasPadam
  2. Mudah-mudahan ya dik...Amiin..

    Ibu mertua k.nita juga sedang sakit sekarang, doakan ya agar dia sembuh...

    terima kasih, kerna sering berkunjung disini...

    blog ni sentiasa ada yang komen sekarang.....walaupun hanya kamu sorang..

    So happy.. :D

    cmilan tu hape???? ;P

    BalasPadam
  3. amiin. . .. ibu k.nita mudah mudahan diberi ketabahan ya dalam menghadapi ujian dari Allah. . . ikhlas. .. . Allah ngasih sakit pada manusia yang ikhlas sehingga dosa dosa semakin berkurang dengan ikhlas itu. . ..

    semangat k.nita. . .. .

    cemilan itu makanan ringan kak. . ..

    BalasPadam
  4. Amiin...semoga begitulah hendaknya..

    terus bersemangat !!

    o ye ker... hehehe :P

    BalasPadam
  5. sedihlah kak aku baca postingan ini .. :(
    kerna memang kita baru menyadari arti kehadiran seseorang kali kita udah kehilangannya ..
    semangat Kak Nita ..
    Pasti ibunya dengar kerinduan mbak Nita dari alam sana ..
    amin ..
    aku jadi harus makin sayang sama mamakku ..

    BalasPadam
  6. Begitulah realitinya...Kita hanya rindu orang yang hilang dari pandangan tapi saat mereka disisi kita tak mahu menghargainya...
    iye...terus bersemangat !!
    semoga begitulah hendaknya...
    jangan harus dik, tapi wajib sayang sama mamakmu :)nanti satu saat bukan senyumanya aja kamu rindu marahnya juga turut dirindui.....
    terima kasih atas kunjungannya.. :)

    BalasPadam
  7. Wah.. Semoga makmu baik2 di sana dan tetap tersenyum untukmu. Semangat yah...^^

    BalasPadam
  8. iye Faizal Indra kusuma...moga2 mak baik2 saja di sana.......Terima kasih diatas kata2 semangat dan juga kunjungan kamu :)

    BalasPadam

cayalah sapa yang komen :)