Tanganku akan hancur di dalam tanah, yang kekal hanya tulisanku di atas buku.....Mujurlah sesiapa yang membaca tulisan aku, doakan keselamatan aku dari azab (api neraka). ~Imam Shafie~

Sabtu, 26 Mei 2012

kenapa adik kena demam jatuh ni ??

Sekarang dah masuk cuti sekolah, mesti ramai nak merancang bawa anak jalan-jalankan. Budak-budak ni nak balik kampung tapi mama kerja hehehe...

Sekarang budak-budak mesti dah rasa legakan sebab ujian pertengahan semesta dah habis. Cam tu jugak lah si Intan, Asyraf dan Aishah, keseronokanlah diorang dah cuti sekarang, cuma Asyraf still ada kelas tuisyen.

All the best to you sayang 

Hari ni nak cerita pasal si adik Aishah, dia tak berapa sihat sekarang sebab dah diserang demam campak (chicken pox). Tak sangka dia kena demam campak sebab tak ada tanda-tanda dia demampun sebelum ni. Tapi syukur sebab Aishah kena demam campak betul-betul lepas habis exam. Aishah exam 14hb May hingga 16hb dan dia kena demam campak  17hb May. Rasa pelik juga sebab 16hb Asyraf yang demam, pagi 17hb tu Aishah ok jer petang tu yang dia kena. Maktok kata tiba2 jer dia deman pastu terus naik bintik2. Bawa jumpa doktor memang sahlah kena demam campak. Sebab semalam doktor dah periksa Asyraf, so doktor suruh pantau Asyraf gak mungkin lepas ni dia kena demam campak. Jadi Aishah dapat MC dan si kecil ni dah start cuti semestanya sebab dia tidak dibenarkan ke sekolah takut penyakitnya berjangkit kat kawan2.


Kesian adik nak tidurpun susah sebab gatal-gatal badan dia..

Orang kata penyakit di berjangkit kalau adik dah kena, pasti abang menyusul atau sesiapa ahli keluarga yang belum kena demam campak ni. Aku dan hubby dah kena, Intan pun cakap dia pernah tapi Asyraf belum lagi. Kelebihan si Aishah kalau demam macam tak demam, dia aktif macam biasa, mama dia jer rasa cam sakit tengok badan-badan dia macam berkudis tu, mesti pedih. Mungkin di siang hari dia aktif so dia tak rasa sangat tapi bila malam dia dah tak bermain, baru dia terasa sakit. Aishah pandai dia tak garu pun badan dia. Orang tua cakap kena minum air kelapa supaya bintik2 tu keluar semua dan kalau dah keluar semua jadi cepatlah sembuh. Jangan makan ayam sebab nanti badan gatal2, kicap pun tak boleh makan takut nanti berparut. Hujan pun tak boleh kena. Maktok cakap, kalau ikutkan petua yang betul macam2 pantang. Kita kena berlembut dengan pesakit jangan marah2, takleh keluar rumah la.. hanya boleh makan sup ikan jer. Tapi takde sapa nak jaga Aishah sebab maktokpun tak sihat, nasib baik baba kerja malam so siang tu baba yang jaga. Erm lupa nak pesan so si baba bagi juga Aishah makan nasik berlauk ayam dan kicap....nak wek camno benda dah jadi.

Tapi baba dapat petua dari seorang pakcik.. Ambil daun bamboo gantungkan kat depan rumah ngan belakang rumah walaupun macam tak relevant bagi kami, tapi ikut jugak sebab nak bagi anak cepat sembuh. Pastu letak daun bambo tu kat tempat tidur anak, alaskan ngan kain batik biar anak tidur atas kain batik tu ni bagi menghilangkan rasa mengenyam (gatal2). Lagi satu mandikan anak tu ngan air rendaman air bambo tu. Kami ikut petua tu untuk satu malam jer sebab malam kedua adik dah tak mengadu gatal2 lagi.. mujarab kot petua tu..

bersiap sedia untuk duduki ujian di Sekolah Agama

Risau juga kalau Asyraf kena demam campak ni, sebab dia baru je nak ambil exam. Kalau dah kena mesti tak boleh pergi sekolah. 16hb - 18hb Asyraf exam kat sekolah agama. Nasib baik dia tak kena demam lagi. Sabtu dan Ahad pun masih tak kena demam walaupun mereka bergurau seperti biasa. Susah kalau nak asingkan mereka sebab mereka ni memang tak leh dipisahkan (best friend lah katakan)

moga Asyraf berjaya..

Dah seminggu Adik kena demam campak, Alhamdulillah sebab masih belum berjangkit kat Abang. Dan Asyraf boleh duduki ujian pertengahan semestanya di Sekolah Rendah Kabangsaan pulak.

Baru-baru ni adik ada tanya :-

Mama macamana adik boleh kena demam jatuh ni?"- Adik
"Hah, demam jatuh??" - mama

Oh, baru teringat kenapa adik cakap demam jatuh, sebab dia terdengar mama cakap adik kena demam campak. Iyalah kalau campak memang lah jatuh kan..hihihi

"Bukan demam jatuhlah adik, demam campak....nanti kalau teacher adik tanya adik cakap kena chicken pox taw" - mama
"Mama,  bukan  ke  chicken pop macam ni.."  Abang menyampuk sambil mengepak
"Itu chicken dance lah sayang... adoiyai...hahahaha" -  mama

mama, chicken pop bukan macam ni ker ???

Alhamdulillah sekarang adik dah beransur pulih dan Asyraf masih sihat. Menurut Doktor kalau dua minggu adik kena demam campak dan abang tak kena mungkin ianya takan berjangkit. So kemungkinan besar Asyraf tak dijangkiti. Kuat juga antibodi budak ni.

 Adik dengan kucing yang bertandang kat rumah selama dua minggu.. sekarang tak tahu mana pergi kucing tu... mereka merindui kucing tu yang diberi nama comel..

Selama hampir 2 minggu Aishah tak pergi sekolah, Aunty Bee Cheng dah rindu kat dia. Aunty Bee Cheng tanya kenapa dah lama Aishah tak sekolah. Lepas mama bagitahu Aishah tak sihat, Aunty Bee Cheng pesan supaya minum air kelapa tanpa ais dan gula bagi sejukan badan. Nanti jumpa Aishah tamat cuti sekolah, Kesian Aishah tak dapat ikuti Party Hari Guru hari Jumaat lepas.

Aishah jelaskan kenapa dia kena demam campak...

"haa.. baru adik teringat hari tu abang irfan suruh adik campak songkok dia, adikpun campaklah..sebab tulah adik kena demam campak." - adik
"laa..iye ker.." -   mama

Kalau kita fikir balik, orang tua2 kan tak bagi kita campak songkok merata-rata sebab songkok letaknya di kepala dan selalunya di pakai semasa solat. sekarang ni adik kaitkan kesalahannya mencampak songkok tu sebagai sebab dia kena demam campak hihihi macam hukum karma gitu..Tak sangka kanak2 berumur 5 tahun boleh fikir sejauh tu...

Budak-budak ni kalau kat rumah ada jer idea diorang. tengoklah gambar yang mereka ambil sendiri..Macam nak promote barangan jer...kalau comel bekas tu takpe..hihihi





ok2 lah nanti bila kerja mama settle kita pergi jalan2 k...

Mama sayang kamu semua...


56 ulasan:

  1. salam kenal... ijin follow#96DSP.. trims..

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam kenal Didin Supriatna..
      terima kasih sudi follow dan done follow u back :)

      Padam
  2. Balasan
    1. Adik dah beransur sembuh sekarang..

      Thanks (^_^)

      Padam
  3. Balasan
    1. Terima kasih atas kunjungannya :)

      Padam
  4. 1sst time dgr petua tu.. kira mujarb gak la ye.. ;-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah ngan kite, baru je tau.
      oklah Alhamdulillah...:)

      Padam
  5. memang berasa cemas jika anak-anak terkena demam. fikiran kerap terbawa ke macam-macam kondisi. menjadi lega dan bahagia sekali jika anak-anak sembuh dari sakitnya. terasa sebagai anugerah yang paling nikmat di antara sekian banyak anugerah.

    syukurlah aishah sudah sembuh dan asyraf tetap sihat. salam sihat selalu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Iyalah Zach, risau kalau anak2 ni sakit. Memang syukur sangat kalau mereka sembuh.

      terima kasih, harap arien & agree sihat selalu juga :)

      Padam
    2. aamiin, ya hayyu.

      doa kita yang bertebaran, Insya Allah menjadi pagar nan indah di lingkungan mereka.

      Padam
    3. Aamiin....

      moga Allah makbulkan doanya..

      Padam
    4. sedang apa asyraf jumat siang ini, Nit? kalau agree sedang main bola sepak katanya, hehe

      Padam
    5. Nonton TV aja, wah Agree pandai main bola sepak...bagus aktivi yg sihat (pasti besar boleh wakil negara, lawan Harimau Malaya hihihi)
      Asyraf pun suka main bola sepak tapi kami tak galakan sebab takut nanti temannya sepak bola nanti terkena bateri kat perut...

      Padam
  6. Alalala campak songkok leh jadi demam campak ..hehehe..kelakar laa.. Alhamdullillah aishah dah sihat..yer.. risau kalau budak2 kena demam kan.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha'ah, kelakar jer alasan dia,
      Alhamdulillah Rinna, Aisyah dah sembuh sekarang.
      memang camtulah, kalau diorang demam... sebab sekarang ni kalau demam sikitpun dah tak boleh biar dah.. macam2 penyakit boleh dapat melalui demam.

      Padam
  7. Udah lebih baik kah sekarang?? Syafakillah =)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdullillah..udah sembuh sekarang.
      Terima kasih atas doanya Uzaay ^,^

      Padam
  8. dek Aishah kena demam campak Kak?
    skarang dah sembuh kah?

    mm, setau saya stiap anak kena sakit campak sekali seumur hidup ya Kak??
    semoga dek Aishah lekas sembuh... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Iye Ivan dek Aishah kena demam campak.
      Alahamdullillah sekarang da sembuh.

      betul tu Ivan, demam campak hanya sekali jer, tapi kalau kena kali kedua tak seteruk yg pertama, tapi jarang berlaku.

      Terima kasih atas doanya. ^_^

      Padam
  9. Campak kalau di daerahku artinya bisa juga dibuang. :P
    Alhamdulillah jika sudah sehat semua, anak sehat kerjapun jadi tenang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada persamaan dari segi bahasa di situ :p

      Ya, Alhamdulillah sehat semuanya. Benar tu Bumi, anak sihat kerjapun tenang ^_^

      Padam
    2. Jangan kau campakan aku ( jangan kau buang aku ) :P
      Kerja tenang dan pastinya cepat kelar/ selesai juga.

      Padam
    3. eh tak tak...mana boleh campakan kamu, nanti takde sporting follower lagi :p
      Betul tu Bumi kerja tenang pasti cepat kelar, tapi kalau belum habis udah ditambah gimana selesainya ya??.. @_@

      Padam
  10. alaaaa siannye dia...
    tapi takpe kalau kena masa dia budak2 ni..sebab dia sekali seumur idop je..

    moga cepat sembuh ye syg..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah... so lepas ni takyah risau lagi, tunggu giliran si abangnya pulak..

      Aishah kata, terima kasih aunty mimie... sekarang dah sembuh sikit.. (^_^)

      Padam
  11. demam campak yer..sian kat anak akak..tapi nasib baik kena time kecik dr kena time besa kadang2 parut tu xmo hilang tau

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha'ah saffiya_aleesya @ echa, nasib baik kena masa kecik. betul tu ramai yg cakap kalau dewasa susah sikit nak hilang parut lagipun orang tua kalau kena sakitnya memang takleh tahan. Alhamdulillah demam Aishah tepat pada waktunya.. :)

      Padam
  12. nasib baik lah si abang tak kena chicken pox tuh...kalau tak jenuh jugak nak jaga 2 orang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah.. nasib baik, jenuh jugaklahkan kalau dua2 merenget sakit,
      yang pastinya kalau abang yang kena mesti lagi risau sebab abang manja sikit, dia tak tahan sakit kalau bandingkan dengan si adik :p

      Padam
  13. wah kasihan si adik kena cacar air...semoga cepet sembuh

    BalasPadam
  14. Alhamdulillah, Adik sudah beransur sembuh...

    Terima kasih Mbak Iis. ^_^

    BalasPadam
  15. Kenapa jawab ujian atas lantai je?

    Nita, ada jugak petua bila kena demam jatuh ni, mandikan dgn air daripada kolam air panas. Nanti cepat je hilang kudis2 tu. *kalau ada la kolam air panas berdekatan dgn umah. Heheh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. classroom kecik, so cikgu buat ujian kat luar kelas itupun ikut peringkat umur. Kita tengok memanglah cam kesian, sejukkan dok atas lantai. tapi anak2 sayapun buat homework pun atas lantai juga so tak beberapa kisah sangat...macam zaman dulu-dulu gitu..:p

      oh ye ker.. kat Setapak ni macam pernah dengar ada kolam air panas sebab nama jalan pun ada Jalan Ayer Panas. Nanti saya cek kalau ada nak bawa jugaklah budak2 mandi ngan saya sekali kot hehehe..

      Thanks Lyd atas petua tu ^_^

      Padam
  16. Kasiha yang sakit tuh. Tapi sekarang sudah sembuh kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. iye Madjongke, sekarang dia sudah sembuh..
      terima kasih ^_^

      Padam
  17. BUDAK TU ANAK-ANAK YA...
    KAYAK BBARUDAK KALO DI JAWA BARAT....
    KALO BUDAK=SLAVES...
    :p

    BalasPadam
    Balasan
    1. iye Dihas Enrico disini budak-budak adalah anak2 (kids)

      oh begitu.. berbeda ya maksudnya. kalau disini pekerja bawahan yang selalu dipanggil budak suruhan.

      Padam
  18. biasanya campak nie akan kena sekali seumur hidup
    kalau berjangkit tuu akk x pernah lah dgr ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. K.ieda...memang ada yang kata penyakit ni sekali seumur hidup, sepatutnya berjangkit sebab tulah diorang kena diasingkan tapi tengok abang tak kena maknanya tak berjangkitla kot... ^_^

      Padam
  19. risau juga takut akan terkena pada anak-anak..mereka berdua pun belum kena lagi....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ema, kalau mereka tak kena baguslah tapi orang kata baik kena masa kecik sebab kalau dah dewasa sakitnya takleh tahan and then parutpun susah nak hilang. Tapi sekarang dah moden ada ubat untuk cegah penyakit ni..

      Padam
  20. kelakar pun ada...demam jatuh first time dengar..apa2 soal anak2 kita cepat bertindak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya pun tergelak dengar dia cakap..hehehe
      betul tu k.fatmasha soal anak2 memang kena bertindak cepat ^_^

      Padam
  21. Sedang apa Aishah sekarang? Panas sekali cuaca di sini sekarang. Bagaimana disitu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seperti biasa, kalau tak bermain bersama Cik Intan dan Abangnya nonton cartoon.. masih tiada kesempatan untuk bawa mereka bersiar-siar.
      Cuaca disini pun sama, kalau tengah hari memang panas.
      Kali ni tak bawa keluarga bercuti lagi ker? (^_^)

      Padam
    2. inginnya demikian, bercuti dan bercengkerama di tempat yang jauh dari rumah. namun berdiam di rumah membawa keasyikan tersendiri. demikian disitu ker?

      Padam
    3. Iyelah zachflazz, berdiam di rumah juga seronok sebab masih bersama-sama dengan orang yang kita sayang.

      Disini,erm..kalau nak dikira dengan kesibukan dan ongkosnya... ya demikianlah....hahaha

      Tapi kami ada merancang bila semua dah settle kami akan cari juga masa untuk bersantai kat luar KL..

      Padam
  22. Wah asyik nih dah pada cuti scool

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya cik awi...asyik pada anak-anaknya aja, ibubapa masih bersibuk lagi. (^_^)

      Padam
  23. Udah break school ya. Awesome. Time with your family yeah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sekarang dah minggu kedua start belajar ^_^

      terima kasih sudi singgah :)

      Padam
  24. semoga anak-anaknya sehat selalu..
    dan bisa memulai belajar dengan baik.. ^_^
    semangaat yaah.. ^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih doanya Lukman
      Terus semangat! ^_^

      Padam

cayalah sapa yang komen :)