Tanganku akan hancur di dalam tanah, yang kekal hanya tulisanku di atas buku.....Mujurlah sesiapa yang membaca tulisan aku, doakan keselamatan aku dari azab (api neraka). ~Imam Shafie~

Khamis, 14 Jun 2012

SEBAB2 KENAPA PENJARA PUDU DITUTUP??!!

FAKTA YG MENGEJUTKAN!!
Harus semua ambil iktibar...
SEBAB2 KENAPA PENJARA PUDU DITUTUP??!!

Berlaku di Penjara Pudu Kuala Lumpur di suatu ketika dulu. Hanya boleh disebarkan pada orang2 tertentu sahaja... Sebelum Penjara Pudu ditutup dulu pernah diceritakan bahawa terdapat satu bilik dipanggil "Bilik Terakhir". Dibilik inilah seringnya berlaku kejadian pelik sejak Penjara Pudu ditutup.


Dinamakan "BILIK TERAKHIR " adalah kerana dulu ia merupakan bilik kediaman terkahir bagi si pesalah jenayah berat sebelum menjalani hukuman gantung sampai mati pada keesokan harinya dibilik gantung..

Di BILIK TERAKHIR inilah pesalah dikatakan akan meratap, menangis, menjerit, bercakap seorang diri dan berbagai lagi perlakuan kerana menyesali Kesalahan mereka yang lalu. Mereka menjadi begitu kerana dikatakan tidak kuat semangat menghadapi maut keesokan harinya yang telah diketahui mereka.

Menurut kata warden-warden yang masih ada di Penjara Pudu sewaktu proses pengosongan Penjara Pudu dijalankan, mereka sering terdengar suara2 sayu meminta tolong, suara orang menangis dan bermacam-macam lagi dari Bilik Terakhir tesebut.

Tak kurang juga ada diantara warden yang terlihat seekor kambing hitam sering masuk menembusi pintu bilik itu tanpa dibuka dan kemudian tidak pula kelihatan kambing keluar semula.

Ramai bomoh dan pawang yang dipanggil bagi memulihkan bilik tersebut mengatakan bahawa suara2 yang sering kedengaran diwaktu malam dari Bilik Terakhir itu adalah akibat roh-roh pesalah yang mati ditali gantung tersebut tidak tenteram kerana mati mereka ditali gantung.

Nak dijadikan cerita pada suatu malam Jumaat ketika hujan renyai-renyai seorang warden telah ditugaskan mengawal kawasan yang berhampiran dengan "Bilik Terakhir" itu. Ketika sedang berkawal kira-kira lebih kurang pukul 01:00 pagi beliau terdengar seperti tapak kaki sedang berlari-lari berhampiran bilik tersebut.

Ia cuba beranikan diri untuk untuk melihat apakah bendanya itu. Sedang ia mengamat-amati maka terlihatlah dalam kesamaran seekor kambing hitam sedang menuju kearah Bilik Terakhir itu lalu lesap begitu saja. Ia berasa harian bagaimana seekor kambing boleh ada dikawasan itu? Oleh kerana ingin tahu ia beranikan juga diri menghampiri Bilik Terakhir itu.

Alangkah terperanjatnya mendapati pintu bilik itu telah bertukar menjadi pintu gua. Mulalah ia berasa gementar, seram serta menggigil ketakutan namun diberanikan juga diri memasuki pintu gua yang samar-samar itu sambil meninjau-ninjau didalamnya jika terlihat akan kambing tadi. Apabila sampai je ke dalam gua tersebut alangkah terperanjatnya ia bila didapati banyak harta karun dalamnya. Ia cuba mengambil harta itu tetapi tiba-tiba hilang dari pandangan lalu menjelmalah satu lembaga yang mengerikan seraya berkata,

"Heyyyyyy manusiaaa. Jangan kau sentuh harta itu. Hartaaaa itu bukan kauuu yang punyaaaa "

"Ahmad Albab yang punyaaaaaa" Ha Ha Ha Ha Ha "Yaaaaaaa, Ahmad Albab yang punyaaaaaa ... "

Tahniah kerana minat membaca.


p/s:-aku pun terkena, so apa salahnya foward & share dengan kawan2 lain pulak!!

52 ulasan:

  1. Balasan
    1. سبحان لله

      kisah di atas hanya jenaka sahaja ^_^

      kisah sebenar.... والله أعلمُ بالـصـواب

      Padam
    2. ooh hanya jenaka sahaja.. ^_^

      Padam
    3. :p hehehe

      terima kasih sudi berkunjung ke sini..

      Padam
    4. sama sama sahabatku yang baik.. ^_^

      Padam
  2. wah ini tipuan ya, ini joke ya... hahahah, kena aku..... hahahah.
    it's so funny.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha... samalah terkena :p

      di awal begitu seram dan akhirnya buat aku ketawa :D

      Padam
  3. dari atas serem banget tapi di paragraf terakhir jujur ngga ngerti maksdunya apa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dialog yang di atas dipetik dari filem lama (Ahmad Albab lakonan P.Ramlee)

      jadi sekiranya siapa yang tahu dialog itu maka pasti tahu kisah yang diatas hanyalah rekaan sahaja... maksudnya kamu kena tipu (dibohongi) :p

      Padam
    2. sama jay, aku juga bingung sebenarnya. mungkin karena kita belum nonton filem lama itu kali, jadi kita bingung. heheh, iya kan mba.

      Padam
    3. hehehe... iyalah Drieant :)

      Drieant & Uzay kalau kamu berdua free cuba nonton filemnya disini

      http://retroevergreen.com/filem-klasik/filem-melayu-klasik/ahmad-albab-1968

      Mungkin kamu bedua tak faham sangat tapi cerita ni kelakar..

      Padam
    4. wah lucu ya ceritanya, boleh nie, makasin ya linknya.

      Padam
    5. owh gitu. sejujurnya bingung karena ini ada bahasa malaysianya jadi agak kurang ngudeng ka hoho (maaf) mau kelink yang dikasih..

      Padam
    6. Its ok..
      walau bahasa kite hampir sama tapi berbeda :p

      k.nita juga kurang faham bahasa Indonesia tapi bagus juga melalui postingan kamu, dapat juga k.nita belajar bahasa Indonesia. Cuma mungkin apa yang disampaikan dan yang diterima tak sama. Kalau tersalah faham maafkan aja deh. ^_^

      Padam
  4. wehhh, tempat yang terpanah ingin saya kunjungi tuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok Bang Dayat nanti bila berkunjung ke sana jangan lupa, kalau jumpa harta karun dibahagi dua ye.. 50/50 hehehe... :p

      Padam
  5. wowo cerita nya menarik bgt sob..^_^
    ijin follow blog nya #104, di tunggu follback nya yah..^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih ^_^

      done follow u :)

      Padam
  6. Ass wr wb. First time I visit this awesome blog. Very interesting indeed. Saye sudah sertai tapak ini. I followed this blog already. Keep up the good work ya.

    Ikhlas tapi tajuh

    Asep Haryono
    Blogger
    Indonesia

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'alaikumsalam..

      Terima kasih ^_^

      Padam
  7. seram di awal, seronok kemudian. hahahaha... biarkan saya lepas untuk tertawa.
    namun boleh juga Nit, esok atau kapan, kamu bercerita soal penjara yang keren di malaysia. saya tunggu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha...kamu juga terkena ya zach ^_^

      Selalu juga dengar pelbagai cerita mengenai penjara di Malaysia, tapi masih belum dapat idea untuk bercerita pula :)

      Padam
    2. kalau di Indonesia ada penjara di Pulau Nusakambangan, dekat kampung asal saya. penjara terhebat di Indonesia.

      Padam
    3. Hebat... gimana hebatnya zachflazz?. penjara itukan utk pesalah.

      Ditunggu postingan kamu mengenai kehebatan penjara di Pulau Nusakambangan okey! ^_-

      Padam
  8. iman xpenah sampai pun kat penjara pudu tue??tapi ramai kata penjara pudu seram..

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah nita pun tak penah sampai kt sana lalu jer...
      memang orang kata seram penjara pudu tu..

      Padam
  9. hahhaha bagus tol entry ni kenekan org... kikikii

    BalasPadam
    Balasan
    1. hihiks..sebab kite pun terkena :p
      tapi ok lah Ina baca sampai habis, maknanya Ina tergolong dalam orang minat membaca..hehehe

      Padam
  10. aku dah pernah dengar dari mmber aku waktu aku drive kat pudu. cam sial. haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. orang dah tak sabar nak tahu kisahnya rupanya kena tipu..
      memang siot jer kan..hahahaha

      Padam
  11. Balasan
    1. hehehe... grr
      geram jer kan ^_^
      anyway Iqa memang minat membaca ^_^

      Padam
  12. tertipu sudah sy. bca dgn kusyuk nk tahu ending sekali.... hahaha

    BalasPadam
  13. lorhhh haha terkena pulak!!! NITA !!!!!!!!!!!!!! (bergegar tak Cendol menjerit?) haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha...!!!
      habis semua barang atas meja jatuh akibat gegaran jeritan cendol...hehehe :P

      Padam
  14. ekekek akk x baca habis punn sbb
    dah pernah baca .. ekeke ;)
    tapi masa mula2 baca artikel nie percaya gilerlah kan
    sekali scroll kebawah dia tulis ..

    " udah2 lah tuu ... pi buat kerja ! .. , nak makan gaji butee je ke "

    hampeh kan !!! ;))

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha'ah memang hampeh jer rase..

      Padam
  15. wah agak neri sya bacanya apalagi tengah malam begini tapi koks diakhir ada yang aneh,,
    ketika dibacaulang eh ternyata......
    nice posting,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe... mungkin kamu bukan orang Malaysia dan tak biasa dengan dialog filem Melayu lama jadi agak lambat utk kenal pasti bahawa kamu terkena!!

      anyway, thanks for reading ^_^

      Padam
  16. den tertipu....follow kamu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. samolah ngan den ni ha..hehehe
      follow kamu juge cik pinky ^_^

      Padam
  17. grrrrrrrrr!!!!!
    marah ni.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. sabor sabor sabor
      saya pun terkena gak :p

      Padam
  18. Balasan
    1. aku pun...hahaha
      ending dia buat aku angin satu badan (",)

      Padam
  19. Balasan
    1. hehehe..memang menarik tapi tidak semuanya benar, rekaan sahaja :p

      Padam
  20. maen ke blog saya kak nita

    BalasPadam
    Balasan
    1. ok zodim pasti k.nita akan kesana ^_^

      Padam

cayalah sapa yang komen :)