Tanganku akan hancur di dalam tanah, yang kekal hanya tulisanku di atas buku.....Mujurlah sesiapa yang membaca tulisan aku, doakan keselamatan aku dari azab (api neraka). ~Imam Shafie~

Isnin, 10 September 2012

Kisah Si Kucing Kurap

Ada seekor anak kucing ditemui oleh Asyraf di tepi tangga. Asyik mengiau tak tentu masa, mungkin kelaparan agaknya. Rupa kucing ni sangat hodoh, kucing berbulu hitam dan kulitnya banyak kurap. Sentiasa tergaru-garu sehingga ramai yang tak mahu pedulikan dia, walaupun dia hanya anak kucing. Seolah-olah ada magnet menarik anak kucing tu duduk di depan pintu. Sesekali mengiau bila nampak kami. Aku yang memang pengeli orangnya tak mahu sentuh kucing tu langsung. 

Tapi melihat keadaan kucing tu hati aku tersentuh. Aku minta agar suamiku memandikan kucing tu dan dia  mengarah adikku pula, Si Intan yang memang sukakan kucing. Disebabkan Intan ni takut dicakar kucing tu, akhirnya aku juga yang memandikan kucing tu. Eeew..... geli. Tapi kucing tu sikitpun tak  memberontak seolah-olah dia suka dimandikan, mungkin badannya terlalu gatal. Setelah disyampu kami mengelap badan kucing tu sambil mengeringkan bulunya mengunakan hair dryer. Banyak kutu jatuh dari badannya mungkin mati kelemasan. Kucing tu berbau wangi tapi disebabkan dia berkurap, aku masih tak mahu usik badan kucing tu tapi aku ada juga sapukan dengan minyak Johnson. Kami beri dia makan, Ya Allah, anak kucing memang kelaparan, dengan lahapnya dia memakan makanan kucing yang kami bela sebelum ni.  

Selepas diberi makan, kami letak di luar rumah tapi  hanya sebentar sebab tak sampai hati dan risau dia kesejukan. Kami letak dalam kotak, terus anak kucing tu tidur mungkin kepenatan. 

Pernah dengar kata orang, kulit anak kucing boleh dirawat oleh lidah ibu kucing. Jadi kami cuba beri pada kucing kami Puss untuk menjilat anak kucing tersebut tapi Puss seperti marah dan nak mengigit anak kucing tu mungkin sebab bukan anaknya.  Kucing kalau pertama kali jumpa memang suka bergaduh.

Pagi tu, suami aku beli makanan kucing khas untuk anak kucing, suka tengok kucing tu makan walaupun tiada niat nak jaga kucing tu tapi kami beri dia nama Junior sempena nama makanannya. 

Kami letakkan Junior di luar rumah sementara kami keluar bekerja. Takut nanti Puss bergaduh dan mungkin Junior berak dalam rumah. Bila suamiku balik dari menghantar aku ke tempat kerja, kucing tu dah tiada lagi.

Petang tu, Asyraf tercari-cari anak kucing tu, walaupun di rumah kami ada 4 ekor anak kucing. Melihat kesungguhan Asyraf, aku juga turut bersedih. Tak tahu apa nasib anak kucing tu. Tengah malam suamiku pulang, dan anak kucing tu berlari mendapatkan suami ku seolah-olah dia tahu waktu suami aku pulang, iyalah, mungkin kami beri dia makan jadi dia tahu jalan pulang. 

Hari kedua kucing tu dirumah kami, Puss boleh menerima kehadiran Junior malah telah menjilat kepala junior yang berkurap tu, dan sekarang kulit junior makin elok. Keadaan Junior bertambah baik. Asyraf letakan Junior bersama-sama anak kucing yang lain. Junior seperti selesa dengan anak2 kucing yang lain mereka bermain bersama. Terharu melihat kucing-kucing tu, seperti aku tahu perasaan mereka. Yang jelas mereka juga ada sifat belas antara mereka. Kini si kucing kurap tu dah jadi sebahagian dari keluarga Puss.

Semalam berlaku perkara yang aku tak suka. Sedang aku sibuk berkerja, Si Junior mencakar kerusi aku, seolah-olah mahu meminta sesuatu, rupanya dia dah berak di tepi katil aku dan kencingkan langsir aku, Haaaaa...tension! tak pasal2 aku kena mop lantai tengah malam. Dihati terniat juga nak biarkan Junior duduk diluar rumah tapi terasa tidak adil pula buat si Junior ialah setiap hari aku akan cuci mata anak2 Puss dan mengubati anak2 Puss dan apa pula beza antara mereka, kesemuanyapun kucing liar. Aku ikut petua kawan aku, ambil kucing tu letakan hidung dia ke tahinya dan kemudian letakkan hidung di lantai tandas, InsyaAllah kucing tu akan tahu mana tempat dia nak buang hajat lain kali. Dan seperti entry yang sebelumnya. Just wait &  see... ^_^
Kalau degil jugak! ha.. ni makan dia  


Ayat-ayat skema hehehe...
(oh ye,  tiada gambar sebab takde camera)  


thank you for reading ^_^

38 ulasan:

  1. hehe... sangat cantik tips untuk mengajari si kucing untuk ber-disiplin dalam berak dan kencingnya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe...tak pasti samada berkesan ke tidak :P

      Padam
  2. Dulu saya juga punya kucing kesayangan, kucing autralia. tapi lepas diambil orang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pasti kucing tu comel kan, Bumi??
      takpe, nanti boleh ambil kucing lain, semuanyakan pinjaman tidak akan kekal untuk dimiliki ^_^

      Padam
  3. hahaaa.. ane suka kucing yang bulunya putih semua,
    ada2 aja ni dek nita,
    oke nice post

    BalasPadam
    Balasan
    1. paling suka warna oren tapi, udah mati :(
      ya ada2 aja kan, bang Jhony Tato :P
      thank you ^_^

      Padam
  4. aku punya kucing yg sangat comel juga, dy masih kecil tapi sudah ditinggalin sma sang induk na,, kasian lah aku tengok dy :/
    kurawat baik2, aku beri susu kaleng, aku bersihkan diye. dan aku beri nama na si cute, imut ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah, bagus tu Senja, so sweet..
      memang imut sekali ^_^

      Padam
  5. /Mmm.. saya juga punya kucing, dan sya syg bgt ma kucing tsb, tapi yang bikin aku sedih dia sudah tiada.

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh.. kesiannye, takpe nanti boleh cari gantinya kan, Ulan??

      Padam
  6. hehhee...kita tkut kucing...tp klau jumpa kucing yg kelaparan...ttp tlg...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe dulu2 takutlah nak pulak kucing bergaduh eeee.. ngeri
      samalah kalau jumpa kucing kelaparan InsyaAllah saya tolong ^_^

      Padam
  7. Waah seru cerita kucingnya, jadi teringat dengan kucing kampung saya yang sudah hilang entah kemana.
    Salam kenal ya :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih..
      pasti kamu rindu dengan kucing tu..
      salam kenal buat Marchia Diandra juga ^_^

      Padam
  8. Owwh gitu yer petuanyaa tak nak bagi kucing berak dan kencing merata.. tapi akak mmg penggeli kucing..

    Bagus laa nita walaupun penggeli tapi masih lagi boleh mandikan anak kucing tuh :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha'ah, itulah petua yang pernah saya dengar.... samalah dengan saya sebenarnya tapi ntahlah sekarang ni cam dah terbiasa pula, pengaruh anak la ni..

      hehehe.. itu namanya paksa redha tuh :p

      Padam
  9. Mana gambar junior? Nak tengok. Baiknya la awk dan family. Membela nasib kucing. Byk pahala.

    Mak saya kan.. kalo kucing yang berkurap, dia spray dgn ridsect. Huhu... Tapi kucing yang dah besar la. Tapi lepas tu kurap tu baik. Sebab kucing besar boleh jilat sendiri badan dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. erm.. lain kali ye sebab camera takde sekarang.. InsyaAllah jika dianugerahkan pahala, Alhamdulillah..

      owh.. ye ker, nanti nak try lah sebab, kucing ni dah pandai jilat diri sendiri da ^_^

      Padam
  10. salam kenal dan follow blog ni terus..

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam kenal Liya Hanif dan terima kasih sebab follow
      kitepun dah follow awak juge ^_^

      Padam
  11. salam kenal. Alhamdulillah Nita ada anak yang sangat mulia hatinya...suka baca & follow u...

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam kenal juga Mak Wardah.
      Alhamdulillah, terima kasih saya anggap ia doa.. aamiin..
      terima kasih sudi baca & follow u too ^_^

      Padam
  12. Assalamualaikum Nita,

    Terharu kak Ros baca N3 ni....Binatang pun ada hati dan perasaan kan Nita...bagus sangat tindakan Nita tu,walaupun geli tapi tetap menjaganya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam Kak Ros,

      Betul tu kak, binatang pun ada hati dan perasaan..mungkin kesian dan hubby pun tak kisah..jadi kami jaga kucing tu hingga dia pandai jaga diri dia, InsyaAllah..

      Padam
  13. bagusnya nita
    akk nie memang geli .. x tahan dik
    nak2 bila dia gesel .. automatik nak sepakk aje
    tapi akk bagi makan
    kalau ada kucing macam nie konperm kami tolong bagi makan
    nak tolong lebih x leh
    meremang bulu roma dikk
    ada sampai ngigau uhuhuh

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kak..
      oh ye ker, sampai ngigau.. hehe ni tahap kronik penggelinya..
      sayapun sampai sekarang kalau kucing2 tu nak gesel kat kaki saya, saya lari.. pernah gak tersepak tapi takdela kuat..aksi spontan sebab geli :P
      tapi bagus juga akak sudi bantu kucing tu dengan beri mereka makan, maknanya akak tak benci kucing cuma geli jer kan.. ^_^

      Padam
  14. Ya Allah... baiknya akak ni.. sy ni mmg jenis penggeli gak.. mmg xberani nak sntuh2 kucing ni... tp sy xsampai hati bila dgr ank kucing mengiau.. kesian... tu yang kadang2 suh hubby bagi mkn.. na bg sendoiri takut...

    BalasPadam
    Balasan
    1. takdelah baik tapi akak anggap ia sebagai doa..aamiin.
      inapun baik juga sebab bagi kucing tu makan walaupun takot, kita tak benci kucing cuma kita ni ada sikit perasaan geli kat bulu kucing tu jer kan. at least kita buat apa yang termampu, betul tak.. ^_^

      Padam
  15. salam kenal nita.rasa terharu akak baca kisah kucing kurap~junior ni.akak dan anak2 mmg suka kucing.Besar pahala nita sekeluarga bantu junior tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam k.ina, terima kasih sudi baca..
      akak dan anak2 akak ni mesti penyayang orangnye kan,
      Alhamdulillah..harapannya begitulah, aamiin..
      terima kasih atas doanya ^_^

      Padam
  16. kucing memang hewan yg sangat lucu, pasti anak2x pada senang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. benar mbak iis lucu banget, mereka senang sekali ^_^

      Padam
  17. saya dulu punya kucing, tapi kucing saya warnanya putih semua, sayang sekarang sudah ke alam kubur T_T

    BalasPadam
    Balasan
    1. pasti kucing tu cantik, biasalah yang hidup pasti mati dan kuburlah tempatnya... @_@
      jgn marah ye Yusup.. pasti kamu rindu dengan si puteh tu kan?? sori k.. ^_^

      Padam
  18. gituler keadaannyer kalau sayang kucingkan.. apapun tak kisah.. tapi

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha... apa2pun tak kisah kononnyelahkan..
      tapi.......(sendiri mau ingat :p)

      Padam
  19. salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
    jujur dalam segala hal tidak akan mengubah duniamu menjadi buruk ,.
    ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih motivasinya..
      nanti kunjungan ku kan tiba...tungguuu... :P

      Padam

cayalah sapa yang komen :)