Tanganku akan hancur di dalam tanah, yang kekal hanya tulisanku di atas buku.....Mujurlah sesiapa yang membaca tulisan aku, doakan keselamatan aku dari azab (api neraka). ~Imam Shafie~

Khamis, 18 Oktober 2012

Pulanglah...

Assalamualaikum w.b.t.

Seperti yang saya nyatakan di entry yang lepas. Entry ini sungguh menyayat hati at least hati saya. Ianya betul2 menyayat hati saya bila mengenangkan anak2 kucing yang saya jaga hilang. Semuanya adalah salah saya sendiri.

Sebelum tu, seminggu sebelum kejadian Puss (mak kucing) dah melarikan diri, kali terakhir dia menyusu anaknya kat luar pagar rumah kami. Merajuk agaknya sebab my hubby marah dan rotan dia kerana curi ayam goreng sedangkan kami dah sediakan makanan kucing buat mereka. Ala kucing apa dia tahu. Sekarang ni cam menyesalpun ada, nak wat camner benda dah terjadi. Maka tinggalah 4 ekor anak kucing ni tanpa mak. Puss mungkin dah tahu anak2 dia dah pandai minum dan makan sendiri jadi dia tak kisah anak2 dia putus susu ibu. (ceh, cam manusia lak) Sekarang ni dah tinggal 5 ekor anak kucing kat rumah saya, termasuk Jerry si kucing kurap. Betul2 Puss ni tak balik, sakit lak hati. Jangan ko bunting pastu datang umah aku sudah hehehe..

Gambar Puss tengah tunggu nasi nak masak..

Saya tak sedih sangat kalau Puss hilangkan diri sebab dia dah besar. Kalau Jerry hilangkan diri pun mungkin tak terkilan sebab Jerry pun dah besar dan tak berkurap sangat dah. Tapi kenapa mesti Abu dan Tam. Sedih betul saya dibuatnya. Kalau uolls nak tahu, antara kucing2 tu Abu dan Tamlah paling manja dengan kami. Abu manja ngan my hubby dan Tam dengan saya. Kucing2 ni, bila malam suka tidor sebelah Asyraf. Malam sebelum kejadian Tam makan jangung dengan saya, Tam siap mintak lagi. “Maaauuu.”.hehehe tergelak saya dengar. Saya letakan jagung tu kat tapak tangan pastu Tam makan, si Abu pun minta tapi Abu tak makan jagung kalau roti dia naklah. Setiap kali saya makan Tam mesti datang kat saya siap sentuh bibir saya lagi cari makanan. Benda dalam mulut saya pun dia nak, macam anak2 saya lak gelagatnya. Teringat saya, masa Asyraf ngan Aishah masa baby dulu suka makan makanan yang ada dalam mulut mama mereka. hehehe..(cam burung bagi anak makan..hihihi)

Gambar Tam, tangan Tam bengkak sebab secara tak sengaja dipijak oleh Intan..seminggu jugaklah nak baik, tiap-tiap hari sapu minyak gamat.

Alkisahnya begini. petang Sabtu tu.. Intan, Asyraf dan Aishah pergi rumah adik saya Eyda dan bermalam disana. So malam Sabtu tu kucing2 tu masih bersama kami. Tapi petang Ahad dalam jam 5 petang saya sengaja bagi kucing2 tu keluar rumah nak bagi kucing2 tu tengok dunia luar sebab asyik dok dalam rumah tak bagus juga tapi niat hati sekejap jer kot. Lagipun ini bukan kali pertama bagi kucing2 tu keluar. Saya lupa selama ni, kucing2 tu kalau duduk kat luar, ada yang memantau, kalau tak Intan mesti Asyraf. Si Tom lah yang exited sekali, jauh juga dia pergi tapi akan balik semula. Pintu grill berkunci, tapi pintu kayu saya biar terbuka. Rumah flat ruangannya kecil je, kalau orang lalu lalang mesti nampak apa yang ada dalam rumah tu, kalau lepa sikit pasti ada barang yang hilang, jadi saya tutup pintu kayu tapi risau kucing2 tu hilang saya buka sikit pintu kayu tu semula. Sebelum kejadian Tam dan Abu masuk rumah dulu dan terus ke dapur minum air, Jerry pula atas sofa dan Doni dekat pintu, cuma Tom jer masih kat luar. Beberapa minit kemudian saya dapati Tom dah tertidor kat kaki my hubby, Doni pula bawah ketiak dan Jerry sebelah kepala my hubby tapi ada bantal hadang muka Jerry supaya tak dekat sangat ngan muka my hubby... hehehe takut tapi nak juga tidur dekat. Masa tu saya perasan Tam dan Abu takde, tengok kat luar sunyi je..jadi tanpa syak saya tutup pintu kayu sebab menyangka Tam dan Abu mungkin tidur kat dapur.

Kenangan makan bersama Abu dan Tam

Jam 6 petang, hati tergerak nak cari Tam dan Abu. Tengok kat dapur, bawah cabinet takde, kat ruang tamu, bawah meja pastu kat tempat kasut pun takde. Berderau darah saya. Saya telefon Asyraf bagi tahu dia, Tam dan Abu dah hilang. Bila Asyraf balik dia cari juga kucing tu ngan Intan tapi tak jumpa. Orang kata, kucing tahu jalan pulang so saya tenang kan hati walaupun bertubi-tubi kena leter ngan budak2 tu. "Tulah mama kenapa bagi kucing2 tu keluar, kalau nak bagipun kucing tu keluar ngape tutup pintu kan dah hilang.." sedih tau bukan sebab cuai jer tapi sebab rindu..bila diingatkan sebelum hilang Abu dan Tam memang manja sangat. Asyik naik atas bahu saya jer..mungkin itu adalah kemesraan mereka yang terakhir dan cara nak ucap selamat tinggal...huwwaaaa...janganlah hilang, baliklah.. tiap2 malam saya termimpi2 dan berbayang2 wajah manja Tam dan Abu. terngiang2 kat telinga suara manja kucing2 tu. 

Masa ni Tam dan Tom dok tengok Jerry kat luar

Kanangan bersama Abu tidur ngan Tom

Kenangan Tam bersama budak malas nak gi tuisyen 

Abu sedang bermain dengan rotan.. berak merata kena piap k. 

Sampai tertidur dengan rotan tu..

Dah 4 hari hilang, sayapun telefon abah bukan nak bertanya khabar abah tapi nak mengadu kucing hilang..(bertuah punya anak hehehe) Abah kata kucing pandai balik rumah sebab deria bau kucing kuat. Dengan mengunakan deria baulah membolehkan kucing tu pulang, melainkan kalau ada orang ambil..ORANG AMBIL. terus saya pula salahkan Asyraf.."Tulah Asyraf dulu Asyraf sorokan kucing orang sekarang kucing kita pula orang sorokan" terdiam Asyraf logik juga ye (hukum karma la pulak) payback time hehehe.. kalau ambil barang orang mesti barang kita akan hilang..(jahat tul mama Asyraf nikan nak nyalahkan anak pula walhal diri sendiri yang cuai hehe) "Tapi ma, comel tu dah besar, kan dia dah balik dah kat rumah tuan dia" mamang si Asyraf bab pertahankan diri 1st class. Abah saya juga kata, kalau orang tak ambil mesti kena makan anjing liar..TIDAKKK!!! 

"Ya Allah ampunkan dosa aku, kesian anak2 kucing2 itu, mungkin menderita akibat kecuaian ini" Abah cuba tenangkan saya lagi, menurutnya jangan terus menyalahkan diri, mungkin ada sebab musababnya kenapa ianya terjadi kan dah tertulis begitu. Redha jerlah...

Buat Tam dan Abu, mama doakan agar Tam dan Abu baik2 saja, walaupun mustahil tapi saya masih mengharap agar kami bertemu lagi. Abu, Tam silalah pulang...bukan mama jer yang rindu semalam baba cakap dia pun mimpi Abu dan Tam dah balik., jadi PULANGLAH yea...

P/s entry dah panjangkan tapi sebenarnya panjanggggg lagi..nanti saya nak cerita apa yang membuatkan saya teramat kesal dengan kehilangan Tam dan Abu..Kbye

thanks for reading this entry ^_^

44 ulasan:

  1. Kalau ada orang ambil susahlah coz my husband penah nantix kepulangan kucing comel yang manja dan nakal dgn dia,tp tak pulangx....tapi,bersabarlah dear....kalau org ambil pun jpdoakan saja org tu dpt jaga dia dgn baik...tp kalau dia oulang kira rezekilah kan....anyway...jgn sedih-sedih tau!

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang takde harapan kalau ada orang ambil, mesti sedihkan menunggu kepulangan yang tak kunjung tiba.. InsyaAllah.. memang saya selalu doakan agar kucing2 tu dapat tuan yang baik..kalau dapat pulang memang kira ada rezeki lah tu.. saya tak sedih sangat sekarang ni sebab kucing hilang tu kejadian biasa cuma saya takut kucing2 tu dimakan anjing jer.. :(
      Harap2 tak lah..

      Padam
  2. Ops sorry! Spealing mistake dear T_T

    BalasPadam
  3. baru tengok, belum sempat baca. tiba-tiba ada yang mengganggu di sini. hehe
    nanti malam coba saya kunjungi lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe..terima kasih zach ^_^

      Padam
    2. sekarang bagaimana, Nit? sudah kembalikah?

      saya malah takjub atas careness kamu terhadap kucing-kucing itu. sedemikian akrab seperti dapat merasakan isi hati kucing. amazing. semoga segeralah pulang.

      Padam
    3. belum dan mungkin tak akan.. takpelah bukan rezekilah tu :(

      terima kasih..

      Aaminn...moga mereka pulang..

      Padam
  4. Kasian mereka..merana d tinggal Emaknya...Hmmm

    BalasPadam
  5. keisan ditinggalkan ibu.,mujur ada mama nita...lucu bila nita ckp tam makan jagung,,,tringt kucing kat kg dulu namanya timun,sebb dia suka makan timun..haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha..mujurlah sangat sampai hilang 2 ekor kucing dibuatnya.. :P

      tulah boleh pulak dimakannya jagung tu..eh ada jugak kucing makan timun..haha.

      Padam
  6. walaupun sy tkut kucing tp bila bc entry ni, rs sedih pulak... nmpk betapa nita n family syg sgt dkt kucing...

    moga mereka akn balik umah jugak nanti

    BalasPadam
    Balasan
    1. erm..terima kasih sebab baca dan turut bersedih..takpelah ina dah memang bukan rezeki kan.. mungkin kucing2 tu jer kot sebab kami dah bela sejak mereka lahir..

      Aamiin..

      Padam
  7. Balasan
    1. tulah pasal.. jangan dia berdendam sudah hehehe..

      Padam
  8. aku juga pernah kehilangan kucing watku itu kami sekeluarga pergi keluar rumah, eh ternyata kucingnya sudah pada gak ada sedih memang kehilangan seekor kucing palagi kucing itu kesayanagn anak gadis ku

    BalasPadam
    Balasan
    1. iya win3, rasa sedih itu paling terasa sekiranya kucing2 tu menjadi kesayangan anak2 kita..

      Padam
  9. alaaaa jna bace jna yg sedihhhh jna pernah alaminya... MIKA 1-1 nye kucing yg mk jga dari kecik..sbb mk xpernh suka kucing..mika bijak beyakk kencin smua kt toilet mcm kita (manusia) kene bukak kan lampu kalau nk ke toilet lepas kuar dr toilet mmg mak da train dye lap kaki lepas kuar dari toilet..tdo pun nk atas tilam yg bersih siap mandi seminggu sekali ..klau da mandi kne hair drayer (mika feeling dye cantik sgtt meow poyo) bela dye mmg laa sgt sng..mkn je ape kita mkn..1day dye kuar waktu pg puas carik tp dye balik sndri esk nye dye kuar lg tefus xbalik tym tu kesian tgk mk xtdo...siap mk anta pulut kuning kat masyid sbb nk sgt mika balik..at last dpt taw org indon ambek jual..mmg kene pukul laa indon tu dgn abg na..tp pukul pun tetap kita org sedihh lepas tu mk langsung xnk bela kucing.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alaaa siannya,..tulah belasah pun tak guna Mika dah takde..
      semuanya dah ditakdirkan so jangan sedih2 lagi taw..
      rasa cam nak gi belajar ngan mak Jnalah cara2 nak train kucing beyak ngan kencing dlm toilet siap lap kaki lagi..

      Padam
    2. hahaha mmg ramai klau org dtg mcm xpercaya..mase kecik lagi mak akan bagun waktu subuh bagi dyeorg minum n mkn leoas tu mk akn letak dalam toiletdekat sebulan mk buat mcm tu..mika tu mmg faham bahasa sikit..dgr ckp! lagi2 klau mak yg ckp..taw x yg lagi kiut mika ade barang2 mainan masak2 mcm budak kecik..tiap kali mak masak mak akn kuar kan barang mainan dye nty dye main laa pastu bila mk suruh kemas dye ambek guna mulut kemas ;)

      Padam
    3. oohh.. kena buat cam tu tiap2 hari sehingga sebulan.. saya ada buat tapi sekali jer..ok, thanks Jna.
      wah..cutenya..seronok betullah kalau cam tu..memang special betul si mika tu kan.. :)

      Padam
  10. salam kenal juga yer :) sy dh follow cni :)

    :(( sedihnya baca entry nita ni..moga mereka cepat pulang yer..sabar tau!

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam kenal ieedaz.. terima kasih ye :)

      moga2 cepatlah mereka pulang... baiklah, terima kasih sekali lagi ^_^

      Padam
  11. sedihnya crita ni... huhuhuh.... =(

    BalasPadam
  12. aloor sedihnyaaa ..
    harap2 dia kembalilah kan dikk
    tgk tuu sambil tidur peluk2 kucing tuu

    BalasPadam
    Balasan
    1. hurmm..sedih sgt. :(
      harap2 begitulah kak
      tulah mesra sangat kan.. :)

      Padam
  13. wah mengingatkan saya kucing saya yg dulu ada ber-4 kya F4 korea tp mati satu persatu, hingga tinggal seekor yg menemani saya sampi besar namun akhirnya dia mati disamping saya saat kami tidur malam..,,
    nice story..

    BalasPadam
    Balasan
    1. F4 korea, keren banget..tapi sayang ya udah mati,
      pasti sedih kan..kucing kamu mati disamping kamu..
      thanks muarra ^_^

      Padam
  14. cerita yang sangat berkesan...

    BalasPadam
  15. Ass Wr wb. I used to have a cat a few years ago, and we gave food to the cat. Unfortunately Puss now dead. It was a great pity. Saya dulu punya Puss dan selalu kami rawat dan kami beri makan ikan goreng. Beberapa tahun kemudian, kami pindah kantor, dan Puss tidak ada yang ngurus. Kini Puss sudah tiada. I am so sorry to hear that

    BalasPadam
    Balasan
    1. w'salam w.b.t.
      sorry for your loss Asep... :(
      and thanks for your concern (^_^)

      Padam
  16. kesianyerr....sedih pulak wani baca entry ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. sedihkan wanieys.. tapi sekarang akak dah ok dan boleh terima dah (^_^)
      terima kasih..:)

      Padam
  17. wak pon X sukak bela kucing.. uhhhUUU

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oooh....dulu saya pon tak sukak bela kucing sekarang sukak pulak hehehe ^_^
      orang kata tak kenal maka tak cinta :P

      Padam
  18. Salam, sabarlah ye.. berdoalah ..tuhan yang lebih tau apa yang terbaik untuk kita dan semua mahluknya.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. W'salam, fandys..
      InsyaAllah..akan sentiasa berdoa..
      terima kasih fandyz (^_^)

      Padam
  19. alaa.. yg hlang tu cantik la..
    kucing sya prnh hlang gk dlu..
    tp pas 4 hari dia mncl dpan pintu mengiau nk msk umah..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tulah..rasa sayang sangat..
      seronok kan bila kucing kita yang hilang dah pulang :)
      jadi betullah kata orang kucing pandai balik umah..sebab si jerry pernah juga hilang tapi pandai pula balik...
      mungkin Abu ngan Tam, dah diambil atau ... tapi saya doakan kucing2 tu dijaga baik oleh orang yang ambik tu..

      Padam
  20. Sy sgt sedih jugak krn hilang kucing 3 hari lps....sehingga kini sy asyik menangis kerana sgt sgt kesal dgn apa yg telsh terjadi. Sy mmg sygkn kucing tapi mak tak berapa. Jadi dipendikkan cerita sy terpaksa lepas kan robin krn tk mahu melukakan hati mak. Akibstnya sy menangis 24 jam krn teringat sgt sgt. Ya Allah hanya Kau yg tahu apa yg ku rasa dan betapa tertekannya diri dan hati ini. Doa ku semoga Allah pertemukan robin dgn org sygkn dia atau temukan dia jln pulang...pulang kpd ku...Amin

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ala... kesiannya

      saya pun doakan agar robin selamat walau dimana jua dia berada..aaminn

      Padam

cayalah sapa yang komen :)